tirsdag den 14. oktober 2014

Boganmeldelse: Mordet ved Dybbøl Banke af Claus Mørkbak Højrup

Fakta:
Mordet ved Dybbøl Banke af Claus Mørkbak Højrup

Udgivelsesdato: 25. september 2014
ForlagPeople's Press
Originalsprog: Dansk
Også anmeldt på krimifan.dk

Om bogen:
Dybbøl 1864: Feltgendarmer Hans Bielke er typen, som med sin blotte tilstedeværelse kan få Fanden til at skide i bukserne. Da Bielkes ven, og ledende general i den danske hær, findes myrdet under den preussiske belejring af Dybbøl Banke, sættes Bielke på sagen. Mens preusserne dænger den hjælpeløse danske hær til med granater, må Bielke og hans medhjælpere manøvrere mellem lazaretter, skanser, Dybbøl Mølle og et sønderbombet Sønderborg for at optrevle mordgåden. Undervejs blokeres efterforskningen af korruption, Røde Kors, ambitiøse officerer, den hovmodige militære ledelse og måske endnu preussiske spioner.

Opklaringsarbejdet stiller Bielke ansigt til ansigt med sin fortid og årsagen til, at han, trods gamle krigsskader og et desillusioneret syn på folk i uniform, atter befinder sig i begivenhedernes centrum. Tiden er knap. Mytterier i den danske hær er under opsejling. Et preussisk angreb er nært forestående. Kan Bielke nå at opklare mordet, før det uigenkaldeligt er for sent? 

Min oplevelse:
Som jeg skrev på instagram, mens jeg var ved at læse denne bog, så var den meget fangene, og jeg er stadig positiv over at den netop fangede så meget, især da jeg normalt på ingen måder er til historiske krimier. Da jeg desværre føler at de har en tendens til at blive rodet og meget kringlet skrevet, for at forklare det historiske undervejs i handlingen.

Men den oplevelse havde jeg slet ikke i denne krimi. Tværtimod fyldte handlingen om mordet meget mere end det historiske, hvor det her var tydeligt at det historiske "bare" var kulisserne for handlingen, men samtidig var en del af handlingen. Det virkede så naturligt uden alt det beskrivende undervejs. netop fordi de krigshandlinger der skete i bogen, blev forklaret, som jeg tænker, man normalt ville forklare en soldat, hvad der foregår, hvis personen kommer til efter der er indløbet en ny ordre.

Jeg var meget opslugt af bogen og var egentlig overrasket over at hele handlingen foregik over så få dage. Der sker meget på utroligt kort tid, så der er hele tiden gang i handlingen og den går ikke bare i stå. Samtidig er det en god motivations faktor at mordet helst skal nå at opklares inden der blev ændret i krigsstillingen, det giver lige det ekstra spænding, for vil de nå det? 


1 kommentar:

Skriv gerne en hilsen, er dejligt at vide nogle lige kigger ind :)

Related Posts with Thumbnails