Boganmeldelse: Det fjerde offer af Mari Jungstedt

People's Press
Originalsprog: Dansk
Også anmeldt på
krimifan.dk
Andet: Niende bind i krimiserien om politiinspektør Anders Knutas og hans kollega Karin Jacobsson

Om bogen:
Det er vindstille og varmt den sommermorgen, da tre gerningsmænd begår væbnet røveri mod en pengetransport i et ellers idyllisk kvarter på Gotlands vestkyst. Røverne flygter på motorcykler mod en forladt ødegård, men da politiet finder skjulestedet, er røverne flygtet. De har efterladt sig to spor: en sportstaske med pengesedler smurt ind i blæk og liget af en mand med halsen skåret over.

Anders Knutas fra det lokale politi leder efterforskningen. Personligt kæmper han for sit smuldrende ægteskab og forsøger at holde snor i sine forbudte følelser for kollegaen Karin Jacobsson. Karin plages af skyldfølelse over for den datter, hun forlod efter fødslen og først nu er ved at lære at kende. I fællesskab skal de to opklare sagen om røverne og drabet.

Hvad er røvernes historie egentlig? Er de involveret i drabet? Og hvad betyder de tre initialer JTD, der er tatoveret på en dræbtes arm? Mens sporene leder Knutas og Karin femten år tilbage i tiden til en tragisk historie om et barn, er morderen i hælene på sit næste offer. Og han ved noget, de ikke ved.

Min oplevelse:
Jeg havde glædet mig meget til at læse denne bog, der er bare nogle forfattere, hvor man går og venter på den næste, og Mari Jungstedt er en af mine.
Hendes skriveform tiltaler mig meget, både sprogmæssigt, men også de små og korte kapitler. De egner sig rigtig godt til læsere med børn og en travl hverdag. Da der er mulighed for at læse bogen i små bidder. At handlingen, så kan være så spændende at den er svær at lægge fra sig er en helt anden side af historien.

Mari Jungstedt har formået at levere lige præcis det hendes læsere har gået og ventet på, en perfekt fortsættelse af serien om Anders Knutas og Karin Jacobsen. Både med forbrydelsen, der skal opklares og de personlige aspekter til denne forbrydelse, men samtidig også med indblikket i Anders Knutas og ikke mindst Karin Jacobssons liv, hvorfor er de som de er. Hvordan medvirker deres karakterer til en opklarelse, med deres til tider almindelige, og nogle gange kaotiske familieliv.

Samtidig berører hun nogle meget vigtige emner, som ofte viser hvorfor og hvordan en handling bliver til en forbrydelse. Emner som misrøgt, forsømmelse og misbrug er (som ofte i krimier) omdrejningspunktet for at denne forbrydelse finder sted. Hun formår at give læseren en indsigt i hvorfor givne eksistenser handler som de gør, og hvordan forsømmelse kan føre til langt alvorligere ting senere i livet.

Glæder mig allerede til den næste!