søndag den 29. december 2013

Årets småkageforsøg: Svenske chokoladebrød

Ikke lige det bedste billede, men det jeg har, da de faktisk stort set alle er spist.

Det var et rent tilfælde at jeg faldt over disse småkager på bloggen Smagen af mad.

Lige så snart jeg så dem, vidste jeg bare at dem måtte jeg forsøge at lave. Derfor blev de til årets nye forsøg i julesmåkager.

De smager bare så godt og ryger vildt hurtigt.

Dog var jeg i tvivl om hvor store de skulle være, så derfor blev de lige store nok. Det resulterede i nogle noget blødere småkager end tænkt. Men ærligt der gjorde intet, det gjorde dem tværtimod meget bedre.

Den helt rigtige udgave fik jeg nemlig smagt i Milas' børnehave hvor vi var til forælderkaffe. Her havde børnene bagt disse småkager. De smager også godt helt "tørre" altså som småkager skal være, men ja de mere bløde hitter mere herhjemme.

De er super nemme og hurtige at lave, så kan absolut kun anbefale dem til andre, der skulle have lyst.

Svenske chokoladebrød (ca. 125 stk.)
300 g. hvedemel
1 tsk. bagepulver
200 g. sukker
1 tsk. vaniljesukker
2 spsk. kakao
200 g. smør
1 æg

Pynt
1 æg
Perlesukker

1. Bland alle de tørre ingredienser sammen i en skål.
2. Skær smøren i mindre stykker og smuldr det ned i melblandingen. 
3. Pisk æggene for sig selv i en skål med en gaffel, og hæld det derefter i blandingen og saml dejen. Dejen vil blive lind.
 - jeg blandede alle ingredienser på en gang i min Kenwood, det tog ingen tid.
4. Rul dejen ud i tre stænger på 1 ½ cm's tykkelse. 
- her var jeg i tvivl om præcis stærrelsen - da jeg trykkede dem lidt flade idet, så de ikke var helt runde, og så var det lige det med de 1½ cm.
5. Læg stængerne på en bageplade med bagepapir. 
6. Pisk ægget til pynten med en gaffel, og smør det ud over stængerne. 
7. Drys godt med perlesukker og tryk det lidt ned med fingrene. 
8. Bag stængerne i ovnen i 10 minutter ved en forvarmet ovn på 175 grader.
9. Når stængerne tages ud af ovnen, skal de straks skæres i skrå snitter.

1 kommentar:

  1. Det er en af favoritkagerne hos os, så den bliver lavet til enhver festlig lejlighed :-)

    SvarSlet

Skriv gerne en hilsen, er dejligt at vide nogle lige kigger ind :)

Related Posts with Thumbnails