søndag den 30. juni 2013

Mandelkager - småkager


Den anden slags småkager, jeg bagte til festen, var disse mandelkager fra Amos Den store julebagebog.

Jeg havde en del problemer med at få dejen til at samle sig, så måtte tilføje en del mere margarine, hvilket gjorde dem meget meget sprøde. De smagte bare super godt.

Næste gang tilføjer jeg mere margarine fra starten, så kenwooden kan klare lidt mere af arbejdet, endte med at måtte ælte en del i hånden, og det var min lænd ikke super begejstret for.

Desværre fandt jeg ud af et par dage før at jeg her i graviditeten er blevet allergisk over for mandler, så halvdelen af kagerne blev lavet uden, eller det endte med at det var over halvdelen, for for at få den rette størrelse, endte jeg ud med en hel del flere kager end der stod i bogen, der ville blive af dejen, så havde slet ikke smuttet mandler nok.

Også her var dejen lavet klar hjemmefra, rullet i stænger og puttet i fryseren.

Mandelkager s.29
ca. 50 stk.

270 g. Amo Hvedemel
100 g. margarine
270 g. sukker
2 tsk. vanillesukker (dr. Oetker)
1 dl. vegetabilsk olie (brugte den alm. olie, jeg lige havde ved hånden)
1 tks. hjortetaksalt (dr. Oetker)

Pynt: 50 stk. smuttede mandler

1. Rør margarine, sukker og vanillesukker sammen. Tilsæt olien lidt af gangen.

2. Sigt mel og hjortetakssalt sammen, og ælt det i massen. (Lad din kenwood gøre så meget af arbejdet som muligt)

3. Rul dejen i 2 tynde stænger på et melet bord. Del dem begge i 25 lige store stykker, og form dem til kugler. (Delte den så jeg syntes de havde en passende størrelse, altså fik jeg flere end der stod i opskriften)

4. Sæt dem på en plade med bagepapir

5. Tryk en smuttet mandel i hver kage (eller sæt en klat overtrækschokolade på midten, når de er færdigbagt og afkølet)

Bagetid: Ca. 10-15 min. i en 175 grader forvarmet ovn. (varmluft 150 grader)

Kagerne skal være afkølet før de lægges i lufttætte kagedåser.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv gerne en hilsen, er dejligt at vide nogle lige kigger ind :)

Related Posts with Thumbnails