fredag den 14. september 2012

Boganmeldelse: Soulfinders. Sky af Joss Stirling


Soulfinders. Sky af Joss Stirling

Fakta:

Udgivelsesdato: 14. september 2012

Forlag: Høst & søn
Originalsprog: Engelsk - Finding Sky
Nr. 1 ud af en planlagt triologi

Sky flytter med sine adoptivforældre til USA. Her møder hun en helt anden kultur end hjemme i england. Alt er mystisk og spændende, men det kan også blive lige mystisk nok. Især da den ene af de lækre og hårdkogte Benedict-brødre taler til hende gennem telepati, har Sky fået mystik nok. 


Da hun finder ud af det ikke kun er ham, der har særlige evner, det har hun også, er det lige før det hele bliver for meget. Det ripper op i en masse minder fra fortiden, som Sky har brugt lang tid på at fortrænge. At  Zed samtidig siger han er hendes soulfinder, giver hende lige en del ekstra at finde ud af. 


Må indrømme at da jeg fik denne bog i hånden, kunne jeg ikke lade være at tænke: nej ikke endnu en fantasybog, hvor de bare har opfundet nye overnaturlige figurer.

Denne tanke blev dog hurtigt gjort til skamme, efter jeg først havde grinet lidt af ordet savant. Der i starten kun fik mig til at tænke på et savantefad, det er ikke lige det bedste ord at have i tankerne, mens man læser en bog.

Men jeg fortsatte for selve handlingen virkede rigtig spændende, og det må jeg sige den også var. Jeg havde meget svært ved at slippe bogen igen, da jeg først kom rigtigt ind i handlingen. Selv om savanter er nye fantasyfigurer, så virker deres evner reelle nok, da der er mange der tror og muligvis har overnaturlige evner. Som clairvoyanter, heelere osv. Så det virker ikke helt ud i hampen at de evner kan være så stærke, som de beskrives her i bogen. Tværtimod. Jeg synes faktisk det er en rigtig god måde forfatteren har fundet ud af at bruge disse evner og så bare lige givet den en tand ekstra og kaldt dem savanter.

Samtidig er der mange der har oplevet ting, som de forsøger at glemme, og derved glemme hvem de er. Derfor giver det lige det der teenagepræg til bogen, at Sky på ny skal finde ud af hvem hun er. Lige som alle andre teenagere i den alder. Hun har bare en del andre talenter, som dukker op. At Zed, den hårdkogte fyr, lige er der, og kun ser til hendes side. Trods andre af skolens flotte piger ikke har haft en chance. Det giver bogen et fint romantisk strejf. At det så viser sig at de er hinandens soulfinders giver den lige hele armen på romantikken.

Jeg synes det er en rigtig god bog og den kan bestemt også læses af ældre læsere end teenagere. Har du læst Twilight og de udødelige vil denne bog være helt naturlig at gå i gang med. 

Så glæd jer, den udkommer d. 14. september!


1 kommentar:

  1. Sikke en god og beskrivende anmeldelse. Er ikke selv til Fantasy-genren, men kan mærke at jeg bliver nysgerrig efter at have læst dette.
    /Liv

    SvarSlet

Skriv gerne en hilsen, er dejligt at vide nogle lige kigger ind :)

Related Posts with Thumbnails