fredag den 11. maj 2012

Det lykkedes!

Jeg har bagt mit første ikke for hård, tungt eller lille rugbrød!
Er totalt stolt :)


Jeg startede med en surdej af:

2 dl rugmel
2 dl vand


De efterfølgende dage tilsættes 1 dl rugmel og 1 dl vand, indtil den en morgen bobler, så er den klar.


Mener den til start skulle være klar efter 7-10 dage, men kan ikke huske det præcist.


Jeg fodrede den så hver dag, nogle gange med 1 dl af hver og andre gange kun med ½ dl.
Da den har været klar meget længe, har den også været et par gange i køleskabet, hvor den ikke er blevet fodret. Der kan den stå meget længe, skal dog fodres hver 14. dag.

Jeg løb ind i en masse småting, der gjorde at jeg ikke lige kunne komme i gang med selve rugbrødet. Derfor den endte med at være lidt ude af køleskabet og lidt inde i køleskabet nogle gange. Men så har jeg også fået den ret godt op og i gang, det er jo bare super :)

I tirsdags rørte jeg derfor en dej sammen i Kenny efter denne opskrift (som er blevet delt inde på det fantastiske babyforum, hvor jeg huserer), jeg halverede den, da jeg kun har 2 forme, og det passede perfekt:

1½ l vand
4½ dl (350 g) surdej
200 g solsikkekerner
1 kg groft rugmel
400 g hvedemel
100 g hørfro
2 spsk salt
3 revne gulerødder (mellemstørrelse)

Det hele røres i maskine og kommes i forme med bagepapir (brug mindst 3 forme - helst 4, for at rugbrøddet bliver bagt ordentligt igennem i forhold til bagetiden) (jeg brugte kun 2, da jeg havde halveret dejen)

Skal hæve ca. 16 timer med et viskestykke, som er skyllet og vredet op. (min hævede næsten 24 timer pga. arbejdstider + jeg glemte viskestykket skulle være vådt)

Prikkes derefter igennem med en skarp pind - evt. til kød på spyd.
Bages i 1½ time på 180 grader - IKKE varmluft, det udtørrer brødet. Når brødene er færdige, tages de ud af formene, køler af i 10 min. og kommes i plastikposer (godkendt til fødevarer) og lukkes. Så bliver skorpen på brødet, når man skærer og den bliver ikke hård. (Vil lade brødene køle lidt længere inden de puttes i poser næste gang, kan godt lide lidt hård skorpe)

Jeg har fået det fif at de skal være 95 grader i midten, så skulle det være gennembagt.

Lige da de var varme var de dog lidt klæg i midten, men det var ikke meget, og kun lige som bagerens også kan være en gang imellem.

Men hvis du har nogle gode råd til hvad det kan skyldes, som jeg kan ændre, så sig gerne til tak :)

3 kommentarer:

  1. Hold op hvor ser det altså lækkert ud :)

    SvarSlet
  2. Tak Julie :) det er altså bare skønt når det endelig lykkes :)

    Du må smage det en dag B :) skal bare lige havde bagt nogle flere tror jeg :) Overvejede lidt om man kunne skrælle og rive gulerødder og fryse dem ned??

    SvarSlet

Skriv gerne en hilsen, er dejligt at vide nogle lige kigger ind :)

Related Posts with Thumbnails