onsdag den 28. marts 2012

Søndag med hyggelig cykeltur og god aftensmad

Søndag stod på slappe dag med dejligt vejr. Her blev det tid til at prøve at cykle med Milas i vores nye cykelstol, som vi havde købt om mandagen.

Da vi vil til at aflevere Milas i DP på cykel i stedet for altid at starte bilen. Det var lidt svært lige i starten af finde balancen, men det lykkedes, når bare Milas ville sidde stille :)

Nu mangler vi så bare at ishuset åbner hernede, så vi kan få noget is, på sådan en skøn cykeltur.

Til aften var det for en gang skyld mig der stod for madlavningen, det sker desværre alt for sjældent, da jeg arbejder til sent (plejer først at bage eller lave andre lækkerier, sent om aftenen), så det var meget rart at stå i køkkenet, især når der skulle eksperimenteres lidt.

Jeg var faldet over opskriften: Grillet laks med grøn ærtesauce og perlespelt i denne måneds Spis Bedre April 2012
Da jeg aldrig har prøvet at lave perlespelt før, tog det lidt tid inden jeg lige fandt ud af hvordan det passede med resten af madlavningen, så det blev færdig lidt før det andet.

Samtidig lavede jeg kun 100 g perlespelt til os tre, og det passede perfekt og skar ned på de forskellige ting, så jeg syntes det passede. Det var kun sovsen, jeg lavede i fuld portion størrelse, da jeg ikke var helt sikker på, jeg kunne få alle ingredienser ned til samme mængde uden der ville gå et eller andet galt. Kom da også til at bruge 1½ dl konc. kyllingefond i stedet for 1½ spsk :) Men det gjorde ikke noget. Det smagte super alligevel.

Kan kun sige en ting, prøv at lave denne opskrift, den smagte bare super godt. Selv Milas spiste næsten op, først laksen med sovs, den dreng elsker sovs, og så fandt han ud af at perlespelten også godt kunne spises, der skulle bare være godt med sovs. 

500g laks (brugte 3 små stykker fra fryseren
3 dl perlespelt (240g)
1 rød peberfrugt
1 spsk. rapskimolie (udeladt, da jeg ikke havde det)
1 tsk. salt
friskkværnet sort peber

Sauce:
3 dl frosne ærter (120g)
1 dl vand
1½ spsk konc. kyllingefond (brugte 1½ dl, havde læst forkert, men det gav ikke rigtig problemer)
1 dl cremefraiche 18%
1 spsk. hakket timian (brugte tørret, da det var det jeg havde)
1 tsk. salt
friskkværnet sort peber

Pynt: 
Timian (udeladt, da jeg kun havde det tørrede)

1 Tilbered perlespelten efter anvisningen på pakken. Rens peberfrugten, og skær den i fine tern. Bland peberfrugt og perlespelt.
Sauce: Kog ærterne i vand og fond ca. 3 min. Tilsæt cremefraiche. Blend glat med stavblender. Rør timian i, og krydr med salt og peber.
Laks: Skær laksen i fire portionsstykker. Pensl dem med olie, og drys med salt og peber. Grill laksestykkerne på grillpande ca. 4 min. på hver side.
4 Server laksen med perlespelt og ærtesauce. Pynt med timian.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv gerne en hilsen, er dejligt at vide nogle lige kigger ind :)

Related Posts with Thumbnails