torsdag den 22. marts 2012

Boganmeldelse: Det syvende barn af Erik Valeur

Det syvende barn af Erik Valeur

Fakta:
Udgivelsesdato: 19. august 2011
Forlag: Politikkens forlag
Originalsprog: Dansk


Syv børn har det tilfælles at havde ligget på den samme spædbørns stue på samme tid på det berømte spædbørnshjem Kongslund. De er alle syv født på Rigshospitalets afdeling B og endte på Kongslund for at blive bortadopteret.

Alle fik nye hjem med nye forældre undtagen Marie, som blev på Kongslund hos forstanderen – hendes plejemor Magna. Det ene af de syv børn bar på en hemmelighed, der for alt måtte skjules, da denne hemmelighed ville være med til at sætte spørgsmålstegn ved Kongslund og frøknernes arbejde med disse børn.

En ældre kvindes død tæt ved børnehjemmet mange år efter de syv børn har fået nye hjem, knytter sig uløseligt sammen med dette det syvende barn og dets hemmelighed.

Marie vil for alt i verden finde ud af hvem det syvende barn er, og hvilken hemmelighed det er hendes plejemor har forsøgt at skjule.

Selve handlingen virkede rigtig spændende, denne konspiration af at Kongslund skulle være mellemled og skjule sidespring hos den bedre borgerlighed, virker fascinerende og samtidig skræmmende, for hvordan kan sådan noget ske og er det overhovedet sket?

Jeg har været meget længe om at læse bogen, da den er skrevet i et sprog, hvor man bestemt ikke skal være træt efter en lang arbejdsdag, når man læser den, for så er det ikke nemt at følge med i handlingen uden at skulle læse sætningerne flere gange.

Samtidig var der en del sammenkædninger, politiske beslutninger og meget fokus på hemmeligholdelse på et plan, hvor jeg slet ikke kunne følge med. Disse passager sprang jeg simpelthen over, da jeg ikke fik noget ud af dem.

Men må indrømme at da jeg var nået over halvvejs i bogen, begyndte denne sammenspiste gruppe politikere, deres beslutninger og hemmeligholdelse at fange mig og til sidst begyndte jeg at forstå, hvad det egentlig var der skete og som fik uroen til at brede sig hos den øverste instans, og derfor begyndte jeg at gå tilbage i bogen, for at læse de passager, jeg havde sprunget over pga. manglende forståelse, og nu forstod jeg dem. Så for mig har mange af passagerne nok været kommet for tidligt i handlingen, men til sidst gav de dog mening.

Selve oplevelsen af at børnene samles igen som voksne og forsøger at løse gåden om det syvende barn er med til at give indtryk af at de alle ser det som en pligt og rettighed at vide hvilken hemmelighed det er der skjules, da de alle har ligget på stue sammen som spæd på samme tidspunkt, og denne sammenhørighed i så tidlig en alder kan ikke udviskes, de føler alle de er en del af denne hemmelighed.

Så alt i alt en meget spændende bog, man skal dog ikke være alt for træt, når man læser den, for godnat læsning er det ikke.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv gerne en hilsen, er dejligt at vide nogle lige kigger ind :)

Related Posts with Thumbnails