lørdag den 14. januar 2012

Kæmpe M&M cookies

Tirsdag aften fik jeg bikset lidt småkager sammen. Jeg havde egentlig lovet Milas at lave småkager i weekenden, men tiden rendte fra os, så med lidt dårlig samvittighed fik jeg bakset disse sammen.

Vil bare ikke ende med at være den mor, der lover en masse, jeg ikke kan holde.

Der blev ca. 27 stk. Men da både kæresten og sønnike godt kunne lide dem, er der ikke så mange tilbage i kagedåsen :)

De er lavet ud fra opskriften på side 70 i bogen Masser af småkager.

Jeg har dog ændret i opskriften, da jeg ikke havde et par af ingredienserne + at jeg ikke syntes dejen blev som den skulle.

Så derfor min version:
Ingredienser:
125 g blødgjort smør
150 g sukker
2 æg
1 tsk vanilleessens
200 g hvedemel
1½ tsk bagepulver
100 g eller flere M&M eller andre chokoladepastiller i smarte farver

Bages ved 190 grader i ca. 12 minutter.

Sukker og smør piskes godt sammen. Vanilleessens og æg tilsættes. Sigt mel og bagepulver i blandingen, vend M&Ms i og rør det godt sammen. (I opskriften stod der 1 æg, men så blev massen for hård, så jeg tilføjede 1 æg mere - jeg brugte mere end 100 g pastiller, dog ikke M&M, hældte i til jeg syntes det passede) 

Dejen sættes på plader i klatter med en teske (ikke en spiseske, de bliver voldsomt store i forvejen, da de flyder meget ud) 

Bages til du synes. I opskriften stod 8-10 min, men de var stadig alt for bløde så her nåede nogle af pladerne op på 12-13 min, før jeg syntes de havde fået nok, og tror godt de kunne havde klaret lidt mere.



De blev ret søde, da jeg tilføjede de ekstra pastiller, men umiddelbart gør det ikke noget, tror bare vi herhjemme godt kan blive trætte af sødmen, hvis de bages for tit, men til kagebord er de super.

1 kommentar:

Skriv gerne en hilsen, er dejligt at vide nogle lige kigger ind :)

Related Posts with Thumbnails