fredag den 18. november 2011

Hjemmelavet lagkagebunde

Da vi holdt fødselsdag d. 5 måtte der jo laves en lagkage, det hører der sig altså til i min verden :)

Sidste år lavede jeg lagkagebundene selv, så det måtte da afprøves igen i år.
Så da jeg så en opskrift på lagkagebunde i bladet Spis Bedre nr. 10 okt. 2011, måtte det blive den, der skulle afprøves i år.

Det er månedens opskrift i bladet side 21

Sukkerbrødsbund
2 æg
1½ dl sukker (125g)
1½ dl hvedemel (90g)
1 spsk. kartoffelmel
1 tsk. bagepulver
3 spsk. vand

Mandelbund
200 g mandler
4 æggehvider
3½ dl flormelis

1. Sukkerbrødsbund: Sæt ovnen på 175 grader. Pisk æg og sukker luftigt. Bland de to slags mel og bagepulver. Bring vandet i kog. Rør melblandingen og vandet i æggemassen, og rør til en glat dej. Hæld dejen i en smurt springform ca, 24 cm i diameter.
2. Bag i den nederste del af ovnen ca. 20 min. Lad kagen afkøle i formen, og flæk den siden i to bunde
3 Mandelbund: Skold og smut mandlerne, og mal dem i mandelkværn eller foodprocessor. Pisk æggehviderne meget stive. Bland mandler og sukker og vend i æggehviderne. Hæld dejen i en springform ca. 24 cm i diameter. Bag i den nederste del af ovnen. ca. 30 minutter. Lad bunden afkøle på en rist.

Det gik fint nok med at lave bundene, mit største problem var bare at sukkerbrødsbunden ikke blev så tyk igen, så den var svær at flække i to. Samtidig kunne jeg ikke lige hitte det smarte med at få mandelbunden over på en rist uden at brænde fingrene, så den gik fra hinanden, da jeg skulle have den ud af springformen. Tror jeg vil bruge bagepapir alligevel næste gang. Det er første gang jeg forsøger mig uden, smurte bare formen og strøede med mel, så dejen ikke hang alt for fast.

Der var også en opskrift på cremefyld til lagkagen, men da min yndlingsfyld til lagkage altid har været et lag med lagkagecreme og bananer og et lag med lagkagecreme, knuste makroner og chokoladestykker blev det det, jeg puttede i.

Da sukkerbrødsbunden var kikset lidt, da jeg skulle flække den, forsøgte jeg at lappe den med glasur, så glasuren blev lidt tyk, og gjorde selve lagkagen ret sød. Samtidig måtte jeg lave puslespil med mandelbunden, men det lykkedes cremen at holde den fint sammen.

og udover den var blevet lidt sød, smagte den rigtig godt, overvejer at lave den med den creme, der var med i opskriften næste gang.

Billeder af kagen:

Mandelbund - puslespil 
Sukkerbrødsbund

1 kommentar:

Skriv gerne en hilsen, er dejligt at vide nogle lige kigger ind :)

Related Posts with Thumbnails