mandag den 24. oktober 2011

Speltbrød fra Amos bagebog nr. 2

Selv om mit første rugbrød gik i fisk, ville jeg rigtig gerne lave speltbrødet fra samme bog:
Amos Store bagebog 2 side 25


Heller ikke dette gik lige efter hensigten desværre.
Under pkt. 4 står der: Bland dejen grundigt sammen med hænderne ca. 5 min. til dejen føles elastisk og glat. Dejen vil være mere våd end en almindelig brøddej, og det skal den også være.
pkt. 5: hæld dejen direkte i en smurt brødform på 2 liter.

1. problem: Selv om jeg fulgte opskriften til punkt og prikke. Så blev dejen alt for tør og jeg kunne simpelthen ikke samle den, før jeg tilføjede mere vand. Dette medførte
2. problem, hvordan filan får man en stenhård dej ned i en brødform.
Endte med at trykke den ned i formen. Havde ellers fået en ny og større brødform til formålet, så det ikke var det, der var problemet.

Igen brødet smagte godt og fik meget ros, men synes det blev alt for tørt.

Så endnu engang fungerede det bare ikke lige for mig. Tror simpelthen ikke jeg kan hitte ud af at bage brød.
Men som min kæreste siger, prøv noget fra en anden bog, den der fungere vist ikke rigtig haha.

Så må vist bare op på hesten igen, man fatter virkelig ikke hvad jeg gør forkert, hmm!

2 kommentarer:

  1. Sådan kan man godt have det. Du må bare prøve igen. Skal nok give lyd hvis jeg finder en god opskrift :D

    SvarSlet
  2. Ja sådan synes jeg også det går første gang, jeg prøver en opskrift. Så prøver jeg at tilpasse lidt næste gang og så går det nogle gange bedre.

    Det er dejligt, at kæresten bakker op og sætter pris på dit store arbejde:-) Held og lykke med din videre jagt på den gode rugbrødsopskrift. Jeg bager desværre ikke selv rugbrød, så kan ikke hjælpe.

    SvarSlet

Skriv gerne en hilsen, er dejligt at vide nogle lige kigger ind :)

Related Posts with Thumbnails