lørdag den 1. oktober 2011

banankage

Da Milas havde sidste dag i sin vuggestue, skulle han da lige have lidt hygge med til at dele ud til sine kammerater dernede.  Det var første gang jeg skulle sørge for uddeling, da Milas var syg på sin 1 års fødselsdag i den anden vuggestue (den første han gik i lukkede). Så skulle lige finde ud af hvad der kunne arrangeres.

I vuggestuens fødselsdagspolitik stod der ingen is eller slik, men gerne grøntsager og frugt og forslag til noget opfindsomt med at lave figurer ud af det osv. Men det kunne jeg altså ikke lige overskue. Så blev lettet, da der stod man godt måtte have kage med bare med begrænset sukker.

Havde købt bananer til min lagkage, så selvfølgelig skulle de små da have banankage.
Ledte lidt rund omkring på nettet og gik derefter ud fra lidt forskellige opskrifter, så her er hvad jeg fik bakset sammen, den blev faktisk super god, så er ikke sidste gang jeg bager denne til noget børnkomsammen, så de ikke får sukkerchok.

Banankage med begrænset sukker:
2 mosede bananer
3 æg
2 tsk. Vaniljesukker
1 tsk. Bagepulver (tilføj evt. ½ skefuld)
150 g hvedemel
50 g smeltet afkølet margarine
90 g sukker

Æg piskes sammen med sukker og vanijesukker. Mel og bagepulver blandes og vendes i dejen, derefter tilføjes margarinen.
Bananerne moses og blandes i. Hæld derefter dejen i en franskbrødsform ca. 1 liter.
Bag kagen midt i ovnen ved 175 grader i ca. 50-55 minutter.

Måtte lave to portioner fordi der blev mindre end jeg lige havde regnet med, men god er den dog alligevel, og ungerne kunne også godt lide den, det er jo det vigtigste. Pyntede den ikke med noget, pga. vuggestuens ønske om begrænset sukker. Men en anden gang pynter jeg den nok med chokolade eller glasur :)

2 kommentarer:

  1. Sådan en banankage lyder da superlækker og skal da prøves. Tak for tippet :)


    Hilsen

    Jesper
    http://www.mobilreparationer.dk/

    SvarSlet
  2. hvor mange er der til der? :-).

    SvarSlet

Skriv gerne en hilsen, er dejligt at vide nogle lige kigger ind :)

Related Posts with Thumbnails