søndag den 19. december 2010

Flødekaramel!

Jeg har i dag forsøgt mig med at lave flødekarameller. Jeg så opskriften på Det søde liv, og den har længe bare ligget og ventet på at skulle afprøves. Jeg faldt også over dette blogindlæg i dag, må afprøve med fyld i også på et tidspunkt :)

Desværre har der hele tiden været noget der kom i vejen. Jeg havde ikke noget sukker termometer, jeg kunne ikke få fat i noget glukosesirup (det var hele tiden udsolgt) og sygdom.

Men nu lykkedes det mig. Desværre endte resultatet med at blive stenhårdt, men det smager nu meget godt.

Jeg brugte over 1½ time i køkkenet, jeg burde kunne gå lidt fra det, og så kun røre engang imellem, men skruede jeg ned på 2 gik det af kog og skruede jeg op på 3 kogte det helt vildt. Så stod bare derude med en bog i den ene hånd og rørte med den anden :)

Samtidig gik jeg meget op i det med den skulle være de der 135 grader, det skulle jeg vidst ikke havde gjort, for tror simpelthen det er derfor den har fået for meget og er blevet så hård efter den er størknet.
Men så filmen fra udsendelsen, og der siger hun man skal give den lidt mere, da hendes termometer er på ca. 122, så da mit blev ved kun at være på de ca. 110 grader, fik det lov at koge videre, så selve konsistensen blev meget sejere og mørkere end jeg havde forestillet mig. Så skal vist huske at lytte til mig selv næste gang, og tage det af når jeg føler for det.

Men det blev i hvert fald karamel, og det smager godt, så skal afprøves igen. Ville rigtig gerne lave det, så jeg kan skære det ud i stykker og pakke det fint ind i cellofan.
Jeg måtte få min forlovede til at brække det i stykker med en kniv.

Men vil helt klart sige: prøv, det er super hyggeligt :)

Lige lidt billeder undervejs:
Jeg skulle være stoppet ved konsistensen der er på billede nr. 6, altså nr. 2 i højre kolonne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv gerne en hilsen, er dejligt at vide nogle lige kigger ind :)

Related Posts with Thumbnails