torsdag den 4. november 2010

Kartoffel- og squashgratin med kylling

Kartoffel- og squashgratin med kylling. 

Det var hvad denne aftens aftensmad bestod af.
Retten er lavet ud fra bladet Spis Bedre november 2010 side 44.

Næste gang laver jeg den uden at lade det hele småkoge i en gryde, før det puttes i ovnen. Lige meget hvad jeg gjorde blev det ved at brænde på, så endte med at putte det hele over i fadet og i ovnen. Her skulle den have 15-20 min, men det var først færdig efter 1 time. Så kan jeg lige så godt putte det i ovnen med det samme, og påregne en times tid.
Selve opskriften er med en rest kylling eller steg, men vi havde ingen af delene. Så derfor blev det sprødt kyllingelår med salt.
Jeg brugte minimælk i stedet for sødmælk. Det fungerede fint.

Kartoflerne skulle skæres i tynde skriver, her foreslår de en food processor, men sådan en har jeg ikke. Så jeg måtte have fat i rivejernet og rive dem på siden med tynde skiver. Av for den da mine fingre. Det tog bare vildt lang tid, så i stedet for en forberedelsestid på 25 min, brugte jeg mindt 45 min. Så det skal man lige være opmærksom på.

Nogle der har et godt forslag til et alternativ, når man skal have kartofler i meget tynde skiver?
Overvejer stærkt bare at købe frosne skivekartofler næste gang. Især når det alligevel skal være i ovnen i ca. 1 times tid.


Vores vurdering: Smagte rigtig godt da det endelig var færdigt. Er en ret jeg sagtens kan finde på at lave igen. Det er et godt alternativ til almindelige flødekartofler. Så skulle være til noget steg eller evt. kylling igen. God ret til hvis man skal have gæster og det skal kunne passe sig selv.
Kæresten siger at den bestemt ikke må få mere squash, men han er heller ikke stor fan af squash. Jeg synes det var meget passende.

1 kommentar:

  1. sjovt nok lavede jeg noget ligende den anden aften og der skulle kartoflerne også koge lidt først. Det brændte også på for mig, og vi måtte smøre en skive rugbrød i stedet for!

    Jeg ved heller ikke lige hvad der går galt. Jeg brugte også minimælk frem for sødmælk. mon det er det der gør det?

    SvarSlet

Skriv gerne en hilsen, er dejligt at vide nogle lige kigger ind :)

Related Posts with Thumbnails